De fractie van Mooi Lelystad heeft formele klachten ingediend tegen Lars Wieringa (griffier) en Mieke Baltus (burgemeester).
Dit vanwege het bedenkelijk optreden van de griffier en het onrechtmatig handelen door de burgemeester als voorzitter van de gemeenteraad voor en tijdens de raadsvergadering van 27 mei 2025 door raadsleden te beperken bij het stellen van mondelinge vragen aan het college.
Het stellen van mondelinge vragen is een recht dat raadsleden hebben in hun controlerende rol en dit is vastgelegd in de Gemeentewet.
De griffier speelt een cruciale rol als ondersteuner en adviseur van raadsleden. De griffier zorgt ervoor dat de gemeenteraad effectief functioneert en dat de democratische processen soepel verlopen. Omdat de griffier voor de raadsvergadering via de fractievoorzitter verzocht om ons te beperken tot slechts één onderwerp heeft hij zich een andere rol aangemeten. Daarom heeft de fractie over hem een formele klacht ingediend bij de werkgeverscommissie.
Over het juridisch onrechtmatig handelen door de voorzitter van de raad heeft de fractie van Mooi Lelystad een formele klacht ingediend bij zowel de vertrouwenscommissie als de Commissaris van de Koning.
Daarnaast doen we het verzoek om het onderwerp “Bevoegdheden van het fractievoorzittersoverleg” op de agenda van het fractievoorzittersoverleg te plaatsen om daarmee herhaling van het schenden van materiële rechten van raadsleden te voorkomen.
Eerdere artikelen:
Voorzitter raad handelt onrechtmatig
Raadsleden worden de mond gesnoerd